Marianne Keinicke
Tlf. 62 27 17 64
mariannekeinicke@gmail.com
Jonna og jeg viser kulturministeren vores nyerhvervede Klods Hans-pris!
|
EN STOR DAG
Fredag den 16. april 2010 var en mindeværdig dag for min medforfatter Jonna Byskov og mig. I forbindelse med Bogfestivalen modtog vi den prestigefyldte hæderspris som Selskabet for Børnelitteratur uddeler årligt.
Vi var så heldige at kulturminister Per Stig Møller var til stede og holdt en glimrende afslutningstale om det at læse og forholde sig til bøger.
Om Klods Hans-prisen
Selskabet for Børnelitteratur, IBBY Danmark, uddeler én gang om året Klods Hans-prisen til en person, institution eller gruppe, der med entusiasme og nytænkning har gjort en særlig indsats for børne- og ungdomslitteraturen. Klods Hans-prisen har været uddelt siden indstiftelsesåret 1984. Se rækken af modtagere på www.ibby.dk
Prismodtagerne
Forfatterne Jonna Byskov og Marianne Keinicke er modtagere af Klods Hans-prisen 2009.
Prisen er en hæderspris bestående af et originalt værk af en dansk illustrator i år Mette Marcussen inspireret af H.C. Andersens goe gamle eventyr Klods Hans.
Begrundelse for prismodtagelsen
De to prismodtagere har siden slutningen af 1990'erne leveret det ene inspirerende undervisningsmateriale til faget dansk efter det andet og det gennemgående i alle undervisningsmaterialerne er, at de to forfattere formeligt boltrer sig i & med den nyere børnelitteratur, bruger den på en yderst relevant måde og omsætter den til en kreativ og inspirerende pædagogisk praksis.
Børnelitteraturen i danskundervisningen
Det er første gang, at Klods Hans-prisen uddeles til fagdidaktikere, altså at der meget direkte peges på formidlingen af børnelitteratur i faget dansk. Det er nemlig en meget vigtig forudsætning, at børn møder børnelitteraturen ikke bare som fritidslæsning, men også i selve undervisningen i faget dansk, mener de to prismodtagere. Netop her er dansklærerne centrale og betydningsfulde personer, der har mulighed for at bygge et rum op sammen med deres elever omkring den gode børnelitteratur.
Inspiration, inspiration
Jonna Byskov og Marianne Keinicke har den overbevisning, at dansklærerne skal inspireres til at opsøge også den mere komplekse litteratur, og at de skal have gode og relevante kollegiale anvisninger på, hvordan man med skabende arbejde, en åben indstilling til litteraturen og mod til at eksperimentere med arbejdsformerne kan gribe litteraturarbejdet an på en faglig solid måde.
Autentiske elevarbejder
De to prismodtagere har i kraft af deres mange fornemme bøger og en omfattende kursusvirksomhed haft et tæt samarbejde og kontakt med mange, mange dansklærere og indirekte deres elever omkring "Dansk i Midten". Det er helt specielt at kunne vise autentiske elevarbejder i lærervejledningerne til hovedparten af de aktivitetsforslag, som de to forfattere har kreeret. Netop dette forhold peger igen på dansklærernes rolle som litteraturformidlere - og på den opgave, som prismodtagerne har gjort til deres i form af støtte og inspiration til denne svære og ikke altid umiddelbart taknemmelige opgave.
Gode og glade børnelitteraturlæsere
Danske børn har en nem og uhindret adgang til børnelitteraturen gennem børne- og skolebibliotekerne - det er noget helt unikt på verdensplan, men det er efter de to prismodtageres opfattelse ikke nok til at gøre dem til gode og glade børnelitteraturlæsere! Den måde, litteraturen formidles på til danske børn i skolen, kan få afgørende betydning. Det er udviklende, oplivende og dannende i sig selv at læse god litteratur, at fordybe sig i den sammen med andre, bruge sine sanser, følelser og skabende evner og nå frem til en dybere forståelse af det, litteraturen vil os, gerne ad mange veje. Måske vil det føre til, at børnene kommer til at anse litteratur for at være noget, der kommer dem ved. Måske vil de som unge og voksne opsøge litteraturen og få gavn af dens styrke i deres liv.
Fantasien flyver!
Senest har de to forfattere lavet det fine undervisningsmateriale Fantasien flyver!, der indgår i Alineas dansksystem, Dansk i Midten. Elevbogen indeholder syv fantasifulde historier af bl.a. Lene Kaaberbøl, Bent Haller og Louis Jensen og ikke at forglemme billeder af en række af vores fremmeste billedkunstnere, Otto Frello, John Kørner, Ole Sporring, Michael Kvium, m.fl. Her er masser at blive klogere på: fantasien, sproget, litteraturen og billeder.
Lærervejledningen rummer et sandt arsenal af ideer, opgaver og aktivitetsforslag. Ligesom der er lagt vægt på differentiering og med evaluering som et integreret del af undervisningen.
Denne tekst er skrevet af Bent Rasmussen, redaktør af "Skolebiblioteket" og medlem af bestyrelsen i Selskabet for Børnelitteratur.
Mette Marcussens frække og livfulde version af Klods-Hans-figuren.
|
Marianne i stikordsform
MIT LÆRERLIV
- folkeskolelærer fra 1968 - 1990 i Odsherred og på Sydfyn
- undervist i dansk fra 1.-9. klasse
- skolebibliotekar i 15 år
- underviser på DLH/CVU (lærernes efteruddannelse) i 25 år
- konsulent på Center for Undervisning på Fyn i 10 år
- cand. pæd. i dansk i 1998
- seminarielærer 1993 - 2009 på Skårup Seminarium, UCL
- i foråret 2010 timelærer i dansk på Den Frie Lærerskole i Ollerup
MIT FORFATTERLIV
Dansklærerforeningen (med Jonna Byskov):
Læs bøger med hoved, hænder og hjerte
Digt en tiger
Novelleveje
Alinea: Dansk i Midten (med Jonna Byskov og andre)
Hver dag er fuld af historier
Efter skoletid
Den der fanger fuglen
Verdens bedste Astrid
Trylleeventyrbogen
Handicappet og hva så?
Der var forskel på folk (1900)
Digter Andersens verden
Hånden fuld af digte
Fantasien flyver!
Der var masser af børn (1950'erne)
I april 2010 sammen med Jonna Byskov modtager af "Klods-Hans prisen".
MIT HJEMMELIV
- født 1946 og opvokset i København
- boet på Fyn siden 1972
- gift med en tidl. folkeskolelærer
- fire døtre og seks børnebørn
- stor have
- glad for at cykle, synge og læse
Min datter Mette i litterært selskab med børnebørnene Asta og Johannes |
|